reklama

Maratón, alebo ako sa varí obed (so štipkou humoru)

Chlapi sa väčšinou domnievajú, že varenie je jednoduchou vecou a povinnosťou ženy. Ženy naopak zastávajú postoj, že a ak sa muž do toho pustí, k vareniu potrebuje okrem správne pripravených ingrediencií najmenej dve ruky, ktoré mu chystajú, a hlavne po ňom upratujú, nakoniec ho je potrebné do nebeských výšin vychváliť. Ako to vyzerá, keď sa muž o všetko postará sám?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Varenie ma vyslovenie baví. Možno som nejaký mutant, prototyp chlapa, ktorý dokáže zastúpiť ženu takmer vo všetkom okrem materstva. Ideálny partner pre každú fiflenu, ktorá preferuje každodenné sádrovanie ksichtu a natriasanie sa v kaviarniach pred rodinným životom.
U nás doma je opak je pravdou. Tak ako ona dokáže zastúpiť mňa, viem to i ja. A robím to veľmi rád.

Ten recept mi vŕtal v hlave už týždeň. Nejde o prípravu jedla, ktoré trvá chvíľu, práve naopak. Spojil som prípravu pečeného kolena s uvarením huspeniny a fazuľovej polievky.

Čas zero (nula). O siedmej ráno som vyrazil na trhovisko. Sneh už nebol v aktuálnej ponuke, ani som nemal oň záujem. Zelenina, cesnak, kapusta a samozrejme bravčové kolená, paprčky a chvosty, to bol môj cieľ.



Čas +1hod 40min. Reálne 8:40 GMT+1.
Konečne doma. Žena vyliezla z postele a prišla zvedavo okukovať či som nakúpil všetko potrebné. Už včera sme sa dohodli, že varím ja a tak po otázke -Pomôžem Ti s niečím? som sa zahral na chrapúňa a drzo ju vysánkoval z kuchyne.

Takáto malá kôpka stačí na huspeninu i pečenú lahôdku. Dve zadné kolená, tri predné a štyri paprčky. Odstál som si radu ako za komunistov pri okienku, kde som vo výklade zbadal cenovku bravčových chvostov. Cenovku mali, chvosty nie. Čo som mohol čakať, však? Namiesto nich mi promptne ponúkli bravčové rebrá, vraj na huspeninu ako stvorené. Kilo za Euro. No nekúp to za tie prachy. Nekúpil som. Rebrá boli od mäsa opižlané dokonale. Niečo podobné dokážu len termiti.



Čas +2hod 05min. Reálne 9:05 GMT+1.
Prišlo ku konečnému rozdeleniu. Tri kolená, z toho jedno zadné pôjde na pekáč, dve spolu s paprčkami skončili v tomto hrnci. Huspenina je celkom veda. Divili by sa aj majstri z alchymistickej dielne kráľa Rudolfa. To nie je ako uvariť elixír života, lepidlo alebo špekáčky. Tu je postup jasný, overený generáciami. Napriek tomu, že chýbajú kože a chvosty, vec sa môže podariť. Prvú hodinu varíme obsah bez soli. Ja viem, bez soli sa variť nedá. Maruška by mi dala za pravdu a napokon i Jan Werich. Pravdou však je, že mäsové ingrediencie huspeniny varíme hodinu len tak, v čistej vode.



Čas 2hod 30min. Reálne 9:30 GMT+1.
Zelenina je očistená, kolená umyté (tie moje včerajšou sprchou), pripravená je i cibuľa. Od večera naložená fazuľa síce stratila farbu ako chlap, keď mu príde účet za mobil manželky, ale na jej chuti sa nič nezmení. Údené kosti s mäsom nahrádzajúce krkovičku dodajú polievke správnu chuť.

Cesnak je poklad. Keby som mohol, dával by som ho aj do bublaniny, ktorú majstrovsky ovláda moja polovička. Huspenina ani pečené koleno sa bez neho nezaobíde a ako hovorila moja babka, cesnak má svoju čarovnú moc. Úspešne si ním znižovala krvný tlak, keď sa jej minuli lieky. Neodporúča sa konzumovať pred prvým rande, či nebodaj pred prijímacím pohovorom do zamestnania. Jedným čarovným dychom tak môžete prísť o vyhliadnutého celoživotného partnera či sľubnú kariéru.



Čas +2hod 42min. Reálne 9:42 GMT+1.
Kolená určené na pekáč priečne narežeme, osolíme, votrieme rozotrený cesnak, posypeme rascou a uložíme na hrubo nakrájanú cibuľu, ktorú sme si rozdelili na dve dávky. Podlejeme 3dcl studenej vody a dobre uzatvorený pekáč šupneme do rúry, ktorá je už zohriata na 190°C. Na hodinu a pol ich pustíme z hlavy. Aby som sa nenudil, venujem sa fazuľovej polievke.



Čas +3hod 03min. Reálne 10:03 GMT+1.
Fazuľa, podobne ako cesnak tiež oplýva čarom. Pravda, jej dych sa derie na svet iným otvorom, no výsledok je ešte markantnejší. Nemala by sa teda konzumovať pred návštevou plesu, divadla či iných spoločenských aktivít. Vzhľadom na ceny vstupeniek a početnosť našej rodiny môžeme na voľajakú mama miu zabudnúť, teda smelo sa môžeme nadžgávať cesnakom i fazuľovicou. Okrem údeného a veľkej farebnej fazuľe potrebujeme koreňovú zeleninu, pór, červenú papriku, korenie a zeleninový bujón. Šmahom ruky všetko okrem papriky a bujónu nahádžeme do hrnca, dolejeme vodu, mierne osolíme a na malom ohni varíme. Kto má doma elektrický šporák, nemusí kvôli tomu vytrhávať parkety, diera na dlážke v obývačke a začadené steny za to nestoja.

Od okamihu, kedy začala vrieť neosolená huspenina prešla hodina. Je čas pridať ingrediencie. Soľ, dvakrát toľko ako by sme dali do polievky, bobkový list, cesnak, korenie celé, nové, koreňovú zeleninu.



Čas +4hod 42min. Reálne 11:42 GMT+1.
Zabudol som na kolená! Nič to, desať minút sem, desať tam, nepečiem tortu. Je čas na prvé otočenie a použitie druhého dielu cibule, ktorou kolená posypeme. V kuchyni je už poriadne horúco, napriek pootvorenému oknu. Spomenul som si na päť Té, ktoré platia v zdravotníctve pri úrazoch. Teplo, ticho, tekutiny ... áno, tekutiny, čo iné ako vychladená desiatka! Moja si legendárnych 5Té upravila podľa seba. Teplo, ticho, tekutiny, tepláky a televízor.

Otočené kolená putujú späť do rúry, tentokrát už bez horného krytu. Radšej si nastavím kuchynský budík na pol hoďky vo finále už desať minút začína hrať roľu.



Čas +5hod 05min. Reálne 12:05 GMT+1.
Správny výber sladkej papriky je základom každého jedla, kde sa používa. Nejedia len ústa, ale v prvom rade oči. Pri kúpe kladieme dôraz na farbu i chuť. Pravda, trhať nepriehľadné sáčky v obchode, aby sme sa presvedčili čo kupujeme asi nebude tým pravým orechovým, papriku však môžeme ľahko zohnať od súkromníkov na trhoviskách, alebo po známosti z dolnej zeme. Dať si tú trošku námahy sa rozhodne vyplatí. Táto putuje do fazuľovej polievky. Nešetríme! Na štvorlitrový hrniec dávam dve a pol polievkovej lyžice. Ak je paprika správne upečená, nemusíte mať strach z horkosti. Farbu by mala mať takú ako na obrázku. Pripálená alebo pomletá i so stopkami má nádych do hneda a nahorkastú chuť!

Polievku, podobne ako huspeninu musíme neustále ochutnávať! Za prvé, doháňa nás k tomu vôňa šíriaca sa kuchyňou, za druhé hlad, za tretie povinnosť kuchára. Dosáľame, dokoreňujeme, dobujónujeme. To sú slová, žeby v SAV-ke zaplakali.



Čas +5hod 15min. Reálne 12:15 GMT+1.
Huspenina už vyzerá dobre, dolievame vodu, aby nič netrčalo nad hladinu.

Zazvonil budík a prichádza posledná fáza prípravy pečených kolien. Vyberieme ich z pekáča a na dno do výpeku rozprestrieme kilo a štvrť kvasenej kapusty, ktorú sme nechali okapať a ešte aj vyžmýkali. Na vrch uložíme kolená a šup na poslednú pol hoďku do rúry.

Medzitým zahustíme fazuľovú polievku v studenej vode rozmiešanou hladkou múkou. Do polievky ju vlejeme naraz cez sitko, aby sme odstránili hrudky múky, ktoré sa odmietli rozpustiť. Privedieme do varu a občas miešame, aby sa múka neprichytila o spodok.



Čas +5hod 50min. Reálne 12:50 GMT+1.
Tesne pred podávaním treba kolienka na kapuste nechať mierne vychladnúť.

Čas +6hod 15min. Reálne 13:15 GMT+1.
Fazuľová na stole. Dá sa jesť len tak, s chlebom, zemiakovou plackou, zaujal ma recept, ktorý ju dopĺňa varenými krúpami. Iste v dohľadnom čase vyskúšam.

Čas +6hod 30min. Reálne 13:30 GMT+1.
Malá porcia, však? Kuchár, či už má nohavice alebo sukňu toho veľa nezje. Zasýti ho stále ochutnávanie a vôňa. Verte neverte, je tomu tak. Moja predstava o výzore kuchára čoby ružolíceho, mierne obézneho, tak okolo 150 kg, sa väčšinou nezakladá na skutočnosti práve preto, lebo funguje princíp nasýtenia sa pri varení ochutnávaním a vôňami. Ak je kuchár či kuchárka rozmernejšia, je to len na základe genetických predispozícií. Ale zajtra, to si dám do nosu. Už nebudem kuchár, len hladný člen rodiny.

Čas +6hod 45min. Reálne 13:45 GMT+1.
Tak toto už nieje moja práca. Tvarohovo-jahodová torta je dieľom mojej polovičky, ktorá inklinuje ku sladkostiam viac ako ja. Jej cukrárske umenie nadchýna predovšetkým našich potomkov. Mne by stačilo aj osolené kakao.

Čas +6hod 50min. Reálne 13:50 GMT+1.
Na záver obeda rozhodne dobre padne zákusok.



Rekapitulácia

Nákup surovín
100min do 8:40hod.
Príprava pred samotným varením
83min do 10:03hod.
Varenie
192min do 13:15hod.
Konzumácia
40min do 13:55hod.
Celkový čas
6hod. 55min.

Milé dámy a páni, kuchárky a kuchári. Vaša práca je jednou z najnedocenejších čo sa týka rodiny. Hodiny snahy, behania, prípravy, varenia a za (v lepšom prípade), 40 minút je po všetkom. Ostanete sami, s kopou riadu a vyhliadkou, že druhý deň sa môže všetko zopakovať, pravda ak nevymyslíte nejakú minútku, ktorá trvá tak minimálne hodinu.

Ak to však zoberiem z hľadiska gurmána, ktorý čo to o varení vie, čas pre nás až takú roľu nehrá. To, čo je podstatné, je keď všetky taniere ostanú prázdne a účastníci stolovania majú svalové kŕče za ušami. Tak tomu bolo aj v tomto prípade, ale aby som nezabudol len sčasti. Ešte ma čaká dokončenie huspeniny, ktoré si nechám na ďalší diel. Všetkým, ktorí sa nechali týmto článkom inšpirovať, prajem veľa úspechov a dobrú chuť.

Zároveň by som chcel poďakovať všetkým maminám a ženám, ktoré sa starajú o naše plné brušká, o splnenie tých tajných gurmánskych snov, o bežné fungovanie domácností. Chcem vyjadriť nad ich často prehliadanou prácou obdiv. Už sa teším na ďalší víkend v kuchyni, verím, že ma manželka nepredbehne a spoločne sa podelíme o slasť variť.

pavel ondera

pavel ondera

Bloger 
  • Počet článkov:  256
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Egoista, ale už s tým bojujem, optimista, ale s realistickým pohľadom, snílek s nohami na zemi. Zoznam autorových rubrík:  Sranda musí byťTaxikárske storyRealita životaKresťanstvo včera a dnesCez objektívDutá vŕbaPoviedkyReceptyNázoryBratislavské kostoly

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu